Årsmelding for Hodr idrettslag for synshemmede 2017

Styret har etter årsmøtet 2017 bestått av:

• Leder: Kari Brevik

• Nestleder: Jørund Gåsemyr

• Sekretær: Elisabeth Wickstrøm

1. styremedlem: Britt Anne Arild

1. styremedlem: Arild Hovslien

1. varamedlem: Inger-Marie Aas

1. varamedlem: Leif Halbo

Styret har i 2017 behandlet 48 saker fordelt på 6 styremøter. I tillegg til de ordinære styremøtene, hadde vi et møte der vi inviterte materialforvalter og oppmennene for de ulike treningsgruppene. På møtet fikk vi klarlagt ansvarsfordelingen mellom styret og oppmennene.

Øystein Johnsen Brevik, som har et lønnet engasjement som regnskapsfører og dermed ikke er en del av styret, har hatt ansvar for utbetalinger, regnskapsførsel, medlemsregister og flere søknader.

Medlemmer

Ved utgangen av 2017 hadde laget 78 medlemmer, 65 voksne og 13 barn under 17 år. Ved årsskiftet 2016, hadde laget 73 medlemmer. Økningen på fem medlemmer skyldes at vi har fått inn flere barn. Barnegruppa har vært et satsningsområdet i 2017.

Informasjonsarbeid

Vi sender ut relevant informasjon fortløpende på to e-postlister, en for medlemmer og en for ledsagere, begge under domenenavnet Hodr. Det er Lars Bjørndal som har laget og som har ansvaret for vedlikehold av listene.

En del grunnskoleelever får informasjon om Hodr gjennom sin kontakt med Statped, og noen får informasjon gjennom aktiviteter i regi av Norges Blindeforbund. Barnegruppa i Hodr har en egen lukket gruppe på facebook. Maria Morbech legger ut informasjon om samlinger der.

Informasjon blir også lagt ut på Hodr's hjemmesider, hvor vi også legger ut aktivitetsplan og annen relevant informasjon. Hjemmesideadressen er: www.hodr.no [HYPERLINK: http://www.hodr.no]

Ny hjemmeside

I 2017 ble det satt ned en redaksjon som skal lage en ny hjemmeside. Redaksjonen består av: Lars Bjørndal, Bent Vangli, Arild Hovslien og Leif Halbo. Gruppa har i tillegg hatt kontakt med to eksterne rådgivere. Målet med den nye hjemmesida er at den skal appellere til medlemmer, ledsagere og eventuelle nye medlemmer og ledsagere. Hjemmesida skal være universelt utformet slik at den kan leses med leselist, syntetisk tale og forstørring. Det legges også vekt på at den skal se innbydende ut visuelt. Hjemmesida vil bli presentert på årsmøtet 22. mars etter de obligatoriske årsmøtepostene.

Faste treningsaktiviteter

Trimgruppe

Oppmann for Trimgruppa er Unni Fauskrud. Instruktører er fysioterapeutene Henriette Killingrød Lundquist og Anne Inger Mørtvedt. Trimgruppa har hatt tilhold i lokalene til Huseby fysioterapi som ligger i Luftfartsveien 18. Gruppa har hatt ti faste medlemmer i 2017. Treningen har vært variert og motiverende. Det blir lagt vekt både på kondisjon og styrke.

Ski- og løpegruppe

Oppmann og trener for Ski- og løpegruppa er Olav Slaattelid. Ski- og løpegruppa har hatt oppmøte ved hovedinngangen i Gamle Hovsetervei 3, Statped, (tidligere Huseby). Deltagerantallet har variert fra 4 -- 15 og det har som regel vært nok ledsagere. Skitreningen har startet fra Sørkedalen/Skansebakken. Ledsagerne stiller med privatbiler. Fra april til sommerferien var det lite organisert trening. Det var likevel flere som avtalte løping uten direkte organisert trening. Den aktive løpetreningen med trener, startet opp i Korketrekkern i august.

Skisamling

Det ble som vanlig arrangert skisamling på Hurdal kurs- og mestringssenter i slutten av januar. Det var dårlige snøforhold, så det ble leid inn en liten buss pluss privatbiler som kjørte deltagerne høyere opp der snøforholdene var bedre.

Spinninggruppe

Oppmann for spinninggruppa er Nina Tveter. Instruktør er Tone-Helen Bjørk. Spinninggruppa holder til i Norges Blindeforbunds lokaler, Sporveisgt. 10. Det er to partier med 10 medlemmer på hvert parti. Det første partiet er stort sett fullt, mens det er dårligere frammøte på parti to.

I tillegg til å være instruktør, vasker Tone-Helen i spinningrommet, dusjer og garderobe når renholdet er helt uakseptabelt.

Barnegruppe

Oppmann og trener for Barnegruppa er Maria Morbech. I 2017 ble Barnegruppas månedlige treninger holdt på Klatreverket på Torshov. Maria og en innleid trener fra Klatreverket hadde ansvar for sikring og trening av barna. Foreldrene hjalp også til. Det har vært mellom 5 -- 10 synshemmede barn på trening. De er i alderen 5 -- 12 år.

Det ble arrangert to aktivitetssamlinger på Hurdal kurs- og mestringssenter i 2017. Foreldre og søsken var med på samlingene. Jan-Helge Svendsen og Maria Morbech var aktivitetsledere.

Svømmegruppe

Hodr har pr. i dag ikke tilbud om svømmetrening. Svømmegruppa holdt tidligere til i svømmebassenget på Huseby, nå Statped. Etter opp-pussing og innkvartering av flere faggrupper i lokalene på Hovseter, kan Hodr ikke lenger regne med å få leie/låne treningslokaler i Gamle Hovsetervei.

Andre arrangementer

Fjellturgruppe

Oppmann for Fjellturgruppa er Maria Morbech. Hovedplanlegger og koordinator for begge turene er Tiril Andersen. Det ble arrangert to fjellturer i august 2017. Den fastboende gjengen bodde på Smuksjøseter på Høvringen - like ved Rondane nasjonalpark. Norunn Løland-Eriksen var turleder.

Hytte-til-hytteturen gikk i Jotunheimen. Turleder var Tiril Andersen. Det var god oppslutning på begge turene.

Sommersamling

Sommersamlingen i august ble også i 2017 arrangert på Hurdal kurs- og mestringssenter. Vi engasjerte Jan Helge Svendsen og Maria Morbech som aktivitetsledere; et team som gjorde en utmerket jobb. Det var ca. 25 deltakere, omtrent som året før.

Overnattingstur til Kikutstua

1. -- 17 september ble det arrangert overnattingstur til Kikutstua. Leif Halbo var initiativtaker og koordinator. Olav Slaattelid og Anna Stine Johnsen var turledere.

Åpent møte for medlemmer og ledsagere 11. oktober arrangerte styret et åpent møte for medlemmer og ledsagere der tandemsykling var tema. Lise Martinsen, som er pilot m.m. i Frøya tandemsykkelklubb, fortalte om klubben og om turer de har hatt. Lise Martinsen har et eget firma som heter "Fire pedaler". Hun kan gi gode råd om sykling generelt og tandemsykling spesielt.

Det henvises for øvrig til oppmannsrapportene og Hodrs hjemmesider for mer informasjon om lagets aktivitet.

Materiell

Materialforvalter er Arne Belden. I 2017 har vi kjøpt inn en ny spinningsykkel. Vi har også kjøpt et multitreningsapparat som er plassert i treningsrommet ved siden av spinningrommet i Sporveisgt. 10.

Aktiv deltakelse i stevner

Det var som vanlig Ridderrennet som representerte den største konkurransedeltagelsen for lagets medlemmer. Vi er også kjent med at medlemmer i Hodr deltok i Oslo halvmaraton, i New York maraton, i Holmenkollstafetten og i turmasjer. Vi vil gjøre oppmerksom på at Når medlemmer i Hodr deltar på ulike idrettsarenaer, representerer de ikke Hodr, derfor så liten plass her. Styret synes likevel at det er flott at medlemmene våre deltar aktivt, og vi heier og applauderer.

Økonomi

I 2017 har Hodr hatt et underskudd på kr 336.792,41. Dette kraftige underskuddet har flere årsaker: Nedgang i tilskudd på rundt kr 100.000 En økning i lønnsutgifter på rundt kr 100.000 noen timelister kom bl.a. for sent og lønn ble derfor utbetalt i 2017 istedenfor i 2016. To barnesamlinger på rundt kr 100.000 Vi fikk kr 20.000 mindre i bingoinntekter enn tidligere Ved utgangen av 2017, hadde Hodr en egenkapital på kr 390.956,49

Styret vil ta noen grep i 2018 for å stabilisere økonomien, bl.a. ved å øke egenandelene på de mest kostnadskrevende arrangementene.

Avslutning

Styret takker med dette trenere, ledsagere, tillitsvalgte, medlemmer, bidragsytere og alle andre som på en eller annen måte har vært med å støtte opp om Hodr IL i året som har gått.

Oslo, februar 2018 styret i Hodr idrettslag for synshemmede