Ranten 2016

En gruppe på fem personer av ledsagere og synshemmede krysser en bekk over smale stokker, planker og steiner.

En gruppe med ledsagere og synshemmede krysser en bekk.

Fra Hodrs fjelltur med fast opphold på Ranten hotell 3.–7. august 2016

17 personer (8 deltakere og 9 ledsagere) og 4 hunder var med til Ranten i Mykingområdet i Hallingdal. De fleste var med på fellesreise, med tog og buss, fra Oslo. Opprinnelig skulle vi ha vært på en fjellstue (Fagerhøy) et par kilometer før Ranten, men grunnet sykdom holdt fjellstua stengt i sommer. Ranten ble en god erstatning, litt mer sentralt i det turområdet vi benyttet. Det var mye skog og myr i området, men stort sett lett terreng uten de store høydeforskjellene.

Vel installert på våre rom og etter en lunsjpause gikk vi vår første tur til Holmevatn. Opp slalombakken til Grønhovdhøgde på 1061 meter og deretter på sti til Holmevatn 1011 m.o.h. De fleste returnerte samme vei. En liten gruppe på fem personer gikk østover og kom ned ved hyttefeltet på Myking, deretter den lite trafikkerte hovedveien tilbake til hotellet. Turens lengde 5-6 kilometer og vi var ute 2 1/2-3 timer. Fint vær og en god oppvarming til de kommende turene.

Denne lille filmsnutten viser et eksempel på hvordan en kan ledsage når en krysser en liten bekk.

Torsdag gikk turen til Såtenatten, 1137 m.o.h. Dette ble i kilometer vår lengste tur og også turen med mest vei. Nesten 2/3 av turen var på grusvei. Terrengdelen var lettgått med en del myr og gjennom skogspartier, blant annet bjørkeskog. Et par bekker måtte krysses. Kort bratt bakke opp til Såtenatten. Vi hadde hovedrast på toppen. Etter hvert kom litt skodde sigende, det ble merkbart kjøligere og lett yr. Det gikk heldigvis fort over så turen gikk stort sett i pent vær. Samme vei tilbake. Turens lengde ca. 16 kilometer og vi var ute ca. 7 timer.

Neste dag skulle vi på tur hovedsakelig i terreng. I utgangspunktet skulle vi i retning Dyna, men hadde også planer om å kunne endre turen om det ble for langt. Og det ble det. Som første dag gikk vi til Holmevatn. Deretter fortsatte vi videre langs vannet, krysset to ganger en elv mellom dette og Svartevatnet. Ved Svartevatnet på 1060 meter gikk vi østover til Holmevassnatten 1102 m.o.h. Hovedrast i strålende vær. Deretter gikk vi i østlig retning ned mot Langodden mellom Veslevatnet og Skårsrudvatnet. Vi så over mot Skårsrudstølen hvor det tidligere har vært utstrakt stølsdrift. Nå kun hytter. Så over myr og ned mot Myking og grusvei hjem. Ca. 7 timers tur og ca. 12 kilometer.

Det regnet hele dagen – vår siste turdag. Ved 10-tiden startet vi ut der vi kom hjem dagen før og på vei og sti gikk vi på oversiden av Fagerhøy fjellstue og deretter Mykingbrøtrunden. Vi kom ned til Fagerhøy igjen og videre på sti i myr og grusvei til Ranten. Vi var ute ca. 3 timer og 6-7 kilometer. Lunsj i det fri fristet ingen i dag så den ble inntatt ved peisen og TV’en på Ranten etter turen. Åpningskampen i håndball kvinner samlet deretter mange foran TV’en. Noen av oss tok en titt på Nes fjellkirke da regnet omsider gav seg.

Søndagen var reisedag.

Det var godt samhold og godt humør i gruppa, noe som også ble kommentert av vertskapet på Ranten. Alle kom seg i god behold gjennom fjellheimen.

Ranten hotell: god service, god mat, hyggelig personale, badebasseng og to ferierende alpakkaer. De hadde enda mindre lyst til å gå ut i regnvær enn oss – i vått vær lå de helst under tak lengst inn på terrassen.

Eli Chang

Bilder fra turen:

Bildet viser en hvit lama sett gjennom et vindu på Ranten hotell.

Ranten hotell hadde lamaer som gikk og gresset rundt bygningen.

Bildet viser hel turgruppen som får orientering om den første turen.

Før en går turer er det viktig med en grundig orientering om hva en kan forvente seg.

Bildet viser at gruppen har en pause ved Holmevatn hvor de drikker kaffe og tar seg noe å bite i.

På turen er det viktig med noen pauser, og da gjerne ved naturskjønne steder som her ved Holmevatn.

Bildet viser gruppen stående på en grusvei og får orientering om hvordan de nå skal gå videre.

Det er ofte greit å gi orienteringer underveis for å friske opp beskrivelsen av hvordan terrenget nå blir.

Bildet viser fuglehunden Taro som skuer utover en åpen myr, og lurer på om det er ryper der.

På slike turer får både mennesker og dyr flotte opplevelser, som her illustrert ved fuglehunden Taro som lurer på om det er ryper her.

Bildet viser noen av turdeltagerene som har pause nære en liten topp.

En trenger pause av og til, og hvor er det bedre å gjøre det enn ute i naturen.

Bildet viser hvordan det ledsages når en krysser vann hvor det stikker steiner opp.

På slike turer må en påregne å krysse vann eller mindre elver. Her ser vi hvordan det gjøres.

Bildet viser nærmere hvordan det ledsages når en krysser vann hvor det stikker steiner opp.

Her et bilde tatt litt tettere på når en foretar kryssinger over vann.

Bildet viser en glad og våt gjeng på vi opp til Mykingbrøtet i regnvær.

Været er ingen hindring for å ha godt humør på slike turer.

Bildet viser noen av gjengen ved siden av skiltet som markerer toppen av Mykingbrøtet.

Her er beviset på at vi også nådde opp til toppen av Mykingbrøtet tross regnvær.

Dette er et gruppebilde hvor alle på turen er stilt opp utenfor Ranten hotell.

For en flott gjeng som var på tur!