Fjelltur fra hytte til hytte i Rondane 31.07.--06.08.2023

Folk som går i fin natur

På rekke og rad i retning Bjørnhollia. Blå himmel og runde topper i bakgrunnen. Foto: Ingalill Bartlett.

Årets tur gikk i Rondane i variert og vakkert terreng. Vi ble 4 synshemmede, fordi 1 meldte forfall, og i utgangspunktet var vi 6 ledsagere. 2 måtte reise hjem fra Høvringen nest siste dag bl.a. på grunn av familiebursdag. Tiril Andersen var også i år turleder og utførte en glimrende jobb.

Mandag 31.07.: Tidlig start fra Oslo med tog til Ringebu. Derfra ble vi transportert med buss opp til Venabu, som ligger vakkert til på Ringebu-fjellet 910 moh. Vi gikk en halvdagstur via Mysætran til Veslefjellet på 1030 moh. Derfra hadde vi fin utsikt bl.a. mot Muen mens vi tok en liten rast. Vi gikk ca. 7 km.

Tirsdag 01.08.: Dagens etappe var på ca. 11 km til Eldåbu på 1015 moh. For å spare føttene for trasking langs veg, fikk vi ordnet biltransport til Ramshyttevegen på vestsida av Muen. Der startet vi dages vandring med ca. 2 km på hyttevegen til Ramshytta, hvor vi like etter kom inn i Rondane nasjonalpark. Derfra gikk stien i god stigning opp i skaret mellom Store Ramshøgda 1463 m og Ramstindan på 1334 m, videre ned til Svabubekken og mot Rundhøtjønn. Det var noe myrlendt. Vi dreide litt i sydlig retning, ganske flatt og nedover de siste 1,5-2 km før vi var framme. Eldåbu er selvbetjent. Vi hadde hytta for oss selv, og det ble en hyggelig kveld med god mat fra lageret. Elin disket opp med nystekte pannekaker og blåbær, plukket rett på utsida.

Onsdag 02.08.: Dagens etappe fra Eldåbu til Bjørnhollia på 914 moh. var på 16,9 km. Vi gikk for det meste nordover med litt stigning. Bågåskardshøgdin var øst for oss, mens vi hadde Veslehøa og Simmelhøa i vest. Noe myr var det innimellom, og flere fine små vann og en del bekker som var greie å krysse. Vi passerte Fremre Vulutjønn på 1063 m og etterhvert Indre Vulutjønn. Nå var vi omtrent halvveis. Vi kom forbi noen jakt- og fiskebuer midtimellom og tok en pause der. Ferden gikk videre litt oppover gjennom Steindalen, der stien ikke var så ille som navnet skulle tilsi, til vestskråningen av Geitsida og Blåkollen med vidt utsyn fra 1200 m over det vakre landskapet. Et dalføre åpnet seg foran oss, og vi kunne etterhvert se Bjørnhollia på den andre siden. Her var terrenget lett å ferdes i, og det gikk raskt unna. Men siste nedstigningen til elva Myldingi før målet, viste seg å være svært krevende og stupbratt med digre steiner, sleip gjørme og masse vann i stien. Men alle kom trygt ned til slutt. Elva krysset vi på bru, og siste biten opp til Bjørnhollia var grusveg. Været var bra hele dagen, og pausene var lange og gode. Alle var slitne, men godt fornøyde etter dagens etappe. Med flesk og duppe til middag, måtte det bare bli helt topp.

Torsdag 03.08.: Denne dagen gikk vi ca. 12,5 km til Rondvassbu på 1170 moh. Vi fikk en ganske bratt og ulendt stigning i starten opp til 1100 m. Vi gikk vestover gjennom Illmannsdalen og passerte Illmannstjønnin 1278 m og vannskille. Videre krysset vi flere morener, delvis med ur, med bekker og elver i dalsøkkene og flere tjern. Vi hadde utsyn mot Fremre Illmannshøe 1699 m og Simlepiggen 1721 m i sør. Nedstigningen til Rondvassbu viste seg å være forbedret med en sherpa-trapp siden sist. Det var ganske så behagelig. Utsikten var også fin. Underlaget på dagens etappe var ellers for det meste av det krevende slaget. Været var vekslende med noen skikkelige regnbyger. Men vi hadde en lang og god hovedrast i nydelig vær der alle koste seg. På Rondvassbu var det som vanlig stinn brakke.

Fredag 04.08.: Vi hadde en lang etappe på nesten 20 km foran oss, til Laurgårdseter på 1000 moh. Terrenget var lettgått med små høydeforskjeller. Stien gikk sydover i starten og vendte mere vestover etterhvert. Vi passerte Jutulhogget, et bredt skar. Vi krysset Krokåtbekken etter 3,5 km. Deretter steg vi opp til 1300 m og fortsatte inn mellom Vesleranden og Randen. Vesleranden er høyest 1473 m. Etter 7 km passerte vi Ljosåbue, steinbu, jakthytte etter en engelsk lord. Den lå på 1348 moh. med utsikt til Smiukampen 1799 m i nord. Derfra var det jevn nedstigning, med en del stein, til Peer Gynt-hytta på 1100 moh. med gode vafler og hvil i solveggen. Like ved lå Uløyhytta, der P. C. Asbjørnsen fikk inspirasjon til fortellingen «Reensdyrjagt i Ronderne» i 1842, og som Ibsen i sin tur bygget sin Peer Gynt-skikkelse på. Vi gikk videre vestover langs Søre Høvringsvatnet, forbi Smuksjøseter, som vi passerte etter 13,5 km, og langs Høvringsåe. Høvringen åpenbarte seg med mange fine, gamle hus med torvtak og setervolder med nydelige markblomster. Laurgårdseter var et hyggelig sted med god mat og trivelig vertskap.

Lørdag 05.08.: Siste dagen benyttet vi til dagstur til Formokampen på 1428 moh. Strekningen var på til sammen 14 km, i sørøstlig retning første halvdel. Været ble ikke helt det vi ønsket oss, men det ble en hyggelig tur likevel. Terrenget var lett å gå i, og det var lagt digre skiferheller som bruer over noen bekker og myrer. Det ble noe regn og tåke på toppen. Vi fikk dermed ikke utsikten til alle toppene i Rondane og droppet derfor den siste toppen med sikteplate. Vi passerte fangstgrop, antagelig over 1000 år gammel, litt nedenfor toppen. Vi hygget oss med god middag siste kvelden med noen fine ord fra Lars til våre dyktige ledsagere.

Søndag 06.08.: Hjemreise med minibuss til Otta og tog til Oslo. Tiril utførte nok en gang en flott jobb med trygg og sikker planlegging og ledelse av turen. Vi takker Tiril for en strålende jobb!

Else Aaseth

Der ikke annet er nevnt, er bildene tatt av Bjarte Midttun og Tiril Andersen.

Trykk for å vise stort bilde

Mandag: På halvdagstur fra Venabu Fjellhotell, Mysætrin i bakgrunnen.

Rast med vid utsikt ved varden på Veslefjell, 1034 moh.

Tirsdag: Kort pause før oppstigningen fra Ramshytta. Muen, 1424 moh i bakgrunnen.

Trykk for å vise stort bilde

Stine oppi bakken med Ramstindan, 1334 moh, i bakgrunnen.

Vi følger den tidligere T-merkede ruta mot Eldåbu i lettgått terreng.

Onsdag: Gruppebilde på trammen før avgang fra Eldåbu. Foto: Kjersti Midttun.

Trykk for å vise stort bilde

Ingalill og Jarle i fint driv.

På vei mot Fremre Vulutjønn i åpent landskap.

Kort stykke med ur langs vannet.

Trykk for å vise stort bilde

Elin og Lars med perfekt steingåing av bekken fra Indre Vulutjønn.

Fin sandsti i det lavdekkede morenelandskapet langs vannene.

Indre Vulutjønn med steinbu i forgrunnen.

Trykk for å vise stort bilde

Kjersti og Lars i front oppover Steindalen fra Vulutjønna.

Krevende ned gjennom bjørkelia mot Gammelsetra med ur og bekkestier, Elin og Jarle i front.

Framme på tunet til vakre Bjørnhollia med lave hus og geitramsblomster på takene.

Trykk for å vise stort bilde

Koselig inne også med nybygd peisestue og innbygd svalgang. Foto: Else Aaseth.

Torsdag: Ingalill og Lars i tet opp gjennom Illmanndalen.

Vi krysset mye vakkert og vått vann på vår vei gjennom dalen.

Trykk for å vise stort bilde

På vei mot og over den store og steinete tverrmorenen halvveis mot Rondvassbu.

Rast i solskinn etter noen regnbyger: Elin, Tiril og Jarle nærmest kameraet.

Rondvassbu og Rondvatnet i sikte.

Trykk for å vise stort bilde

Fredag: Gjengen klar ved trammen før avgang fra travle Rondvassbu.

Elin og Jarle, Bjarte og Stine i god fart vestover i retning Høvringen.

Vi har toppene i Smiubelgin nord for oss mellom Rondvassbu og Peer Gynt-hytta.

Trykk for å vise stort bilde

Elin foran Ljosåbue, en av Lord Garvaghs tre steinbuer/jaktbuer i Rondane fra 1860-årene.

Arild, ny ledsager, og Else er fint samkjørte hele uka.

Vi går fin sikksakk-sti nedover like før Peer Gynt-hytta, som ligger rett ved Uløyhytta der Peter Christen Asbjørnsen overnattet trangt i 1842 ifm reinsdyrjakt.

Trykk for å vise stort bilde

Vaffelstopp ved steinbua Peer Gynt-hytta, bygd i 1932 for «å møta den aukande turiststrømmen i fjellet».

Bråkdalsbekken bærer sitt navn med rette gjennom det dramatiske juvet ved Peer Gynt-hytta.

På Laurgårdseter blir vi ønsket velkommen av «raude georginer i glaset».

Trykk for å vise stort bilde

Dagstur lørdag: Høvringsåi går i fine trappetrinnsfall ved Laurgårdseter.

Kjempestore skiferheller hjelper oss over bekker og myrlendt terreng.

Vi har dagens mål i sikte, Formokampen, 1428 moh.

Trykk for å vise stort bilde

Turleder Tiril mot toppen i tåka, dermed ingen utsikt mot stortoppene i Rondane. Foto: Else Aaseth.

Avreise fra trivelige Laurgårdseter, der Asbjørnsen i 1842 skrev notater til det som skulle bli til fortellingen «Reensdyrsjagt i Ronderne», og som igjen ga Henrik Ibsen ideen til skuespillet Peer Gynt.